Zorgvrager

Zorgvrager

“Het werd nog meer duidelijk dat de wens van de patiënt ertoe doet.”

De Coronacrisis maakte ook zichtbaar dat de keuze voor hoe een behandeling plaatsvindt (fysiek of op afstand) niet alleen een keus is die een zorgverlener maakt, maar dat de zorgvrager hier ook iets in te zeggen heeft. Maar de zorgvrager kan hier alleen iets in zeggen als hij of zij daar zelf ook voldoende informatie over heeft en begrijpt welke keuzes gemaakt kunnen worden. Kan een zorgvrager digitale zorg eisen en klagen wanneer digitale zorg niet mogelijk is? 

Wat kun je hiervan leren?
  • Informeer de zorgvrager over de mogelijkheden van digitale zorg, zodat hij of zij een keuze kan maken.

  • Zorg voor duidelijke, toegankelijke communicatie voor jouw zorgvragers. Maak het zo simpel mogelijk zodat de zorgvrager alles begrijpt. Ga na of alles begrepen wordt.

  • Stimuleer de zorgvrager om in gesprek te gaan over digitale zorg met de zorgverlener:
    • Vraag naar de mogelijkheden van digitale zorg.
    • Geef aan wat je zelf als zorgvrager nodig hebt en fijn zou vinden.

  • Stimuleer de zorgvrager om contact te zoeken met lotgenoten, om ook van hen te leren over de digitale mogelijkheden voor zorg.

  • Verdiep je in het thema ‘gezondheidsvaardigheden’, en vraag je af of jouw zorgvragers voldoende vaardig zijn om de mogelijkheden van digitale zorg te overzien. Kijk van daaruit verder wat jij kunt doen om digitale zorg mogelijk te maken.
Wat kun je hiermee in Overijssel?
  • Verdiep je in de campagne ‘Samen beslissen’. Hier zoeken mensen samen met een zorgverlener naar de behandeling of zorg die het beste bij hen past. Op de site ‘begin een goed gesprek‘ kun je direct aan de slag. 

  • Op kennispleingehandicaptensector.nl vind je een handreiking die vier stappen beschrijft hoe jij bewonersraden, cliëntenraden en verwantenraden kunt laten meepraten en meebeslissen over technologie.

  • Wil je inspiratie opdoen om te kijken hoe je met zorgvragers samen kunt werken? Kijk dan op de website van Ikone. Ikone is expert op het gebied van co-creatie en helpt organisaties om op organisatieniveau een gelijkwaardige samenwerking te creëren met zorgvragers en zorgprofessionals.